I tv4 postkodmillionären så lyckades man uppenbarligen lyckats man formulera en fråga fel och blandade ihop juli och juni. Frågan löd:

”Vid vilken ort ägde ett berömt slag rum den 14 juli 1800?”

Rätt svar skulle ha varit Marengo, men det slaget skedde den 14 juni alltså en månad tidigare. Den tävlande Stefan Käll svarade Lützen vilket var fel. Men eftersom rätt svar också var fel så frågar man ju sig om han inte borde få en chans till? Flertalet kommentarer till en artikel om ämnet i aftonbladet tycker däremot att han inte borde få det eftersom att han var flera hundra år fel.

Min första tanke när jag läste artikeln var precis den samma som många av de som kommenterat artikeln nämligen hur tusan kan man få för sig att slaget vid Lützen stod 1800? Var enda kotte vet väll att det skedde 1632! Inte blev jag klokare av att ha läst vad Stefan Käll hade att säga om det hela i artikeln

” – När jag hörde 14 juli tänkte jag på Frankrikes nationaldag, datumet lurade mig och jag blev helt ställd. Jag visste inte att Marengo var rätt, men då hade jag ju Frankrike i tankarna. Jag vill absolut få en ny chans, säger han.”

Ja men då så, om han viste att det var ett Franskt slag så borde han väll tänkt på Marengo, ja menar Napoleon kommer ju från Frankrike! Det var vid det läget det slog mig att jag är en jubelidiot. För vist var det väll så att Napoleon också hade ett slag vid Lützen? En snabb sökning på engelska wikipedia efter Battle of Lützen visar jovist, den 2 maj 1813 drabbade 120 000 Fransmän under Napoleons ledning samman med kombinerad styrka av 73 000 Tyskar och Ryssar. Napoleon gick segrande ur den striden precis som han gjorde vid slaget vid Marengo. Det gör ju både publiken och Stefans misstag mycket enklare att förstå. Samtidigt som producentens Ann-Christine Edgren misstag blir något sorgligare:

” – Vi ville inte bryta för den tävlande var ändå flera hundra år fel. Slaget vid Lützen ägde ju rum 1632.”

För som sagt det var ju inte det svenska slaget som Stefan tänkte på utan det franska, och han var inte flera hundra år fel utan bara tretton.

Trivia 1: Napoleon skall uppenbarligen ha varit mycket medveten om att Gustav II också utkämpade ett slag vid Lützen, inte så konstigt eftersom han var en stor beundrare av just Gustav II. Precis innan Napoleons slag vid Lützen skall han ha givit en guidad tur för sin stab och pekat ut platserna för slaget 1632.

Trivia 2: Gör man en sökning just på Battle of Lützen på engelska wikipedia så kommer man till en sida som hänvisar vidare till de båda slagen 1632 och 1813, eftersom slaget internationellt sätt är ungefär lika kända.

