Vodpod videos no longer available.

I agenda idag möttes nuvarande finansminister Anders Borg och den jag och många andra hoppas blir vår nästa finansminister Tomas Östros. En mycket bra och saklig debatt, som i stort dominerades av Östros.

En liten sak noterade jag och det var att Borg påstod att arbetslösheten är högre i Finland än i Sverige. Nu vet jag inte vilken statistik Anders Borg har tillgång till, men enligt Statistikcentralen (Finlands motsvarighet till SCB) var Finlands arbetslöshet i Augusti i år 7,6% för Sverige var den enligt SCB 8,0%. Vad jag vet så är 8,0% > 7,6%  enligt den officiella statistiken från Eurostat har Sverige haft högre arbetslöshet än Finland sedan Januari i år. Så frågan är ljuger Anders Borg eller hittat på något nytt sätt att mäta arbetslösheten? Och varför ljuger han när det är så enkelt att för såna som mig att visa att han ljuger?

Läs även Monica Gren, Peter Andersson och andra bloggares åsikter om , och

