Jag är glad, närmast exalterad, över att läsa om vår rödgröna 120 miljarders satsning på ny järnväg och kollektivtrafik, inkluderande höghastighetståg. Enligt debattartikeln i DN är detta den största satsningen på järnväg sedan utbyggnaden av stambanan på 1800 – talet. Det är precis sådant här som Sverige behöver. Investeringar som både ger jobb, 10 000 – 15 000 nya jobb under byggtiden, och dessutom bidrar till ett bättre klimat och effektivare transporter. Jag antar att man får säga att Mona Sahlin börjat leverera de besked som vår kära statsminister Fredrik Reinfeldt begärde. Frågan blir därför, när ska alliansen leverera samma besked?
På tal om borgerligheten så noterar jag att man från högerbloggarna och debattörernas sida tycks valt att angripa denna satsning genom att ifrågasätta finansieringen. En i och för sig relevant frågeställning men som skulle kännas mycket mer seriös om inte de borgerliga allianspartierna hade utlovat skattesänkningar i samma storleksordning som denna rödgröna satsning. Personligen föredrar jag klimat- och infrastruktur- investeringar framför skattesänkningar men jag kan förstå om alliansen och dess fans har en annan prioritetsordning.
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om tåg, rödgröna, jobb, alliansen, ekonomi
Grattis alla lobbyister kring järnvägen som lyckats baxa det ända hit. Särskilt dom stora multinationella bolag som satsar stort på järnväg och spårväg. Och du har gått på det…
Ja jag har ju ingen bil så jag föredrar att gå på tåg ^
Oavsett regering så vore det ett historiskt misstag att inte satsa på magnettåg, när Sverige nu funderar på att bygga höghastighetsbanor för tågtrafik.
Mer info: http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev-ar-battre-an-tgv/
Tja som civilingenjörsstudent inom tillämpad fysik så skulle jag så klart gärna vilja se magnettåg. Men tyvärr är tekniken något oprövad för att än så länge användas på så långa sträckor som det är fallet om här. Därtill är kostnaden rätt hög.
Såg visserligen dina uträkningar för vad sträckan stockholm-göteborg skulle kosta men uppskattningen blir ju behäftad med rätt stor osäkerhet på grund av dels projektets omfattning och dels osäkerheter kopplade till exempelvis svenskt klimat (tåget måste klara en svensk vinter). Men vist skulle en restid på 60 min sthlm-gbg vara lockande.
Mitt stora problem är, att det du säger kan mycket väl vara sant, men eftersom politikerna hittills inte gjort en seriös utredning om alternativet magnettåg, så är det enbart spekulationer.
Tåg i kommersiell drift har utan incidenter körts i Shanghai de senaste 7 åren. Ja banan är kort, men det finns ingen anledning att tro att längre banor skulle fungera sämre. I Tyskland har den tågteknik som används i Shanghai körts på testbana i många år, och Tyskland kan ju få vinterförhållanden, även om de inte kan jämföras med den vinter vi haft i år. Dock finns det ju inget som säger att TGV/ICE teknik skulle fungera bättre om vi får en riktig vinter. I Japan körs det också magnettåg på en testbana för planerad kommersiell drift i över 500km/h, och där har de vinterförhållanden liknande de svenska.
Det går alltid att finna potentiella problem. Men tycker du inte att om Sverige skall satsa, möjligen 100-150 miljarder på utbyggnaden av höghastighetsbanor, så borde vi åtminstone utreda magnettåg.
Det finns mycket desinformation om magnettåg ute i debatten, hur dyra de är att bygga, att de drar för mycket ström, att de bullrar för mycket osv osv, inget av detta korresponderar med bevisade fakta. Tyvärr har jag upptäckt, efter kontakt med flera politiker som sysslar med infrastrukturpolitik, att dessa missuppfattningar är mycket utbredda bland dessa politiker.
[…] HBT-sossen, [ s-buzz ], Essbeck, Luciano Astudillo, Gunvor, PeaceLoveandCapitalism, Grevad Lux, Viktor Tullgren, Martin Andersson,Borgarmedia: DN, SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, AB, EX, EX, SVT, GP,Andra […]
[…] 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, […]
[…] ska de nya tågen köras? För det första kommer det inte att gå att knyta ihop en höghastighetsbana i Jönköping […]