Skolverket har publicerat en undersökning som visar att resultatet i svenska skolan går tillbaka. Även om situationen inte är så fruktansvärd som major Björklund påstår så är det ändå alarmerande. Informationen är dock inte ny. KTH gör varje år en undersökning på vilka mattekunskaper de nyantagna har och trenden har varit att eleverna kan mindre och mindre.
Självfallet försöker olika politiker komma med lite alla möjliga olika lösningar. Björklund har gjort sig känd för att påstå att problemet har att göra med ordning och reda och gärna backat upp detta med påhittade siffror. Själv tror jag att lösningen på problemet är enklare än så.
Jag skulle påstå att största problemet i skolan är att lärarna får för dåligt betalt.
Man brukar säga att man får vad man betalar för. Detta är självklart en sanning med viss modifikation då det även är möjligt att få kvallitet för mindre summor. Men är en jakt på extrapriser är oftast inte bästa sättet att garantera lågvarig kvallitet, trotts det är det ungefär vad Sverige förväntar sig inom skolvärden.
En lärarutbildning är en akademisk utbildning som tar ungefär ett halvt decennium att klara av, ändå är lönen jämfört med andra yrken med lika lång utbildning mycket lägre. År 2007 var till exempel genomsnittliga lönen för gymnasielärare 26 100 att jämföra med 36 600 för civilingenjörer eller 45 700 för jurister. Jämför vi med andra nordiska länder så noterar vi också att Svenska lärare har lägst lön med undantag för Island. Enligt Finlands Svenska Lärarförbund tjänar en finsk gymnasielärare i ungefär 12 % mer än sin svenska kollega. Finland är ju intressant just för att vår kära skolminister gärna jämför med svenska skolan med den finska.
Låga löner för lärare leder till att begåvade studenter väljer att utbilda sig till annat än lärare, inte för att de inte skulle vilja bli lärare utan för att det är för dålig ekonomi i det. Bristen på utbildade lärare gör också att vi har stora mängder med outbildade lärare, vilket ofta leder till sämre utbildning.
På KTH finns ett program kallat civilingenjör-lärare, tanken är att studenterna både skall utbildas till civilingenjörer samtidigt som de får en lärarexamen. Av de jag pratat med som går detta program är det bara en bråkdel som kan tänka sig att jobba inom skolvärlden, förklaringen är alltid att lönen är för dålig.
Skall vi få kvalitet i skolan måste vi också se till att belöna de lärare som gör jobbet. Annars kommer inget att förändras.
Uppdaterat: för övrigt kan jag inte sluta att irritera mig på SVD:s rubriksättning, artikeln om skolverkets rapport heter ”Björklund får rätt av skolverket”. Vilket är en kommentar till debbaten i höstas om Björklunds felaktiga användande av statistik som togs upp av P1:s granskning ”Kris i skolan?”. Men kritiken i den artikeln handlade inte om huruvida Sverige hade backat utan om vi till exempel hade störst problem med ordning, något som björklund påstått. För det är ju här kritiken mot Björklunds skolpolitik kommer in. Alla ser vi att skolan inte mår bra, men i det betyder inte att vi håller med majoren i hans analys om varför det inte går bra.
håller med dig i detdär. det är en fråga som ofta förbises i det mesta, att pengar faktiskt ÄR en drivkraft in till många yrken.
jag menar att det är därför vi saknar vettiga yrkespolitiker i sverige. dom som verkligen har den mentala förmågan att lyckas med något storartat och leda sverige tänker då inte göra det för någon sån struntsumma som ministrar och statsministern får, när man tjänar lika mycket som mellanchef på ericsson.
I bloggvärlden räknas kvantitét före kvalité. Du skrvier jävligt bra, men gör det mer!
ser man närmare ögat så ser man att makt o pengarna är det hela tin som styr över våra rättigheter. varför är folktet så rädda o fega att demontrera som t.ex Frankrike gjorde i Torsdagen mot presidentens sätt att sköta landets ekonomin?
kan inte Hela Sverige demonstrera för en Ny demokrati? vända landets gamla,slitna, som inte verkar förstå och bry sig om medborgarnas mänskliga rättigheter.Vad känner det till att ha en så kallad demokrati om den i praktiken inte verkar som den skall..?
folket måste våga kämpa för sina rättigheter. Ungdommar och alla skall ha rätt till sin integritet. vi måste göra motstånd och visa att det som händer är helt oacceptabelt…. vad betyder demokratin då?
för vem finns det rikslagsboken som de som skrivit det och varit med om bestämt om dessa lagar inte själva kan respekter deras egna beslut….? har dem kanske mineslyckor eller?